INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Stanisław August Szantyr (Zamstyr)  

 
 
1764-09-07 - 1847-02-23
Biogram został opublikowany w latach 2010-2011 w XLVII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Szantyr (Zamstyr) Stanisław August Ursyn, krypt. x. Stanisław Ursyn s Zantyr (1764–1847), jezuita, historyk Kościoła.

Ur. 7 IX w Horsplu (pow. połocki), w rodzinie szlacheckiej, był synem Jana (1741–1774), sędziego ziemskiego połockiego, posła na sejmy w l. 1764 i 1767, oraz Felicji z Hłasków (1749–1771). Miał troje rodzeństwa: brata Alojzego (ur. 1767), który roztrwonił odziedziczony majątek w Horsplu, oraz siostry, Kornelię (ur. 1766), zamężną za Alojzym Klepackim, i wcześnie zmarłą Justynę (ur. 1771).

Początkowo uczył się S. w domu rodzinnym; mając cztery lata, umiał czytać i pisać, a z czasem poznał dobrze języki łaciński, francuski i rosyjski. Wcześnie osierocony, przebywał pod opieką rodziny oraz przyjaciela ojca, Ignacego Kunińskiego. Zgodnie z wolą ojca został oddany do konwiktu jezuitów w Połocku, gdzie odebrał wykształcenie do klasy retoryki włącznie. Dn. 28 I 1780 wstąpił tam do zakonu jezuitów jako jeden z pierwszych kandydatów do nowicjatu, wznowionego po kasacie zakonu. Po ukończeniu nowicjatu z wynikami celującymi studiował w l. 1782–4 filozofię pod kierunkiem Michała Piottucha. W ramach praktyki nauczycielskiej w l. szk. 1784/5–1786/7 uczył jako kleryk w szkołach jezuickich, kolejno w Orszy (gramatyki, syntaksy i języka rosyjskiego), Dyneburgu (gramatyki, syntaksy i matematyki) oraz Połocku. W r. 1787 podjął w kolegium połockim studia teologiczne. Pod wpływem wypowiedzi przebywającego w Rosji legata papieskiego J. A. Archettiego o nieuznawaniu legalności działania jezuitów przez Stolicę Apostolską, opuścił 8 VI 1788 zakon. Przeniósł się do Wilna, gdzie kontynuował studia teologiczne na Uniw. Wil. Tam też przyjął święcenia kapłańskie, po czym uczył w wileńskich szkołach.

Prawdopodobnie dzięki poparciu Jana Benisławskiego, eksjezuity i sufragana mohylewskiego, został S. kanonikiem smoleńskim oraz sekretarzem i asesorem konsystorza w Mohylewie; należał do bliskich współpracowników abp. mohylewskiego Stanisława Siestrzeńcewicza. Gdy po jego usunięciu przez cara Pawła I archidiecezją zarządzał w l. 1800–1 Benisławski, S. został kanonikiem mohylewskim, a następnie prepozytem mohylewskim i asesorem petersburskiego Kolegium Duchownego. Równocześnie posiadał probostwo w Milejczycach (pow. brzeski) i altarię w Homlu. W r. 1802 opublikował w Połocku: Kazanie w dzień odkrycia gubernii Mohylewskiej i wyboru urzędników [...] miane w mohilews. archikat. d. 9 Decemb. 1801 oraz Kazanie na pogrzebie [...] Anny z Łuskinów Chrapowickiej brygadierowej wojsk rosyjskich miane 1802 27 maja w kościele JJ. XX. Jezuitów Witebskich. W r. 1805 uzyskał stopień doktora teologii i obojga praw na Uniw. Wil. i zaliczony został w poczet jego honorowych członków. Jako urzędnik kurii metropolitalnej mohylewskiej przestrzegał jezuitów przed zamiarami abp. Siestrzeńcewicza usunięcia ich z Rosji. Sprzeciwiał się też jego projektom reformy Kolegium Duchownego i dążeniu do autonomii Kościoła katolickiego w Rosji od Stolicy Apostolskiej. W rezultacie abp Siestrzeńcewicz odebrał mu w r. 1806 wszystkie godności kościelne, pozostawiając jedynie probostwo w Milejczycach. S. założył tam w r. 1809 szkółkę parafialną.

W r. 1815 przeniósł się S. do diec. mińskiej, zarządzanej przez biskupa i eksjezuitę Jakuba Dederkę. Otrzymał dość szybko prałaturę w miejscowej kapitule oraz probostwo w Słucku. Zajął się odnowieniem swego kościoła parafialnego oraz odrestaurował w Słucku dawny kościół jezuicki p. wezw. Świętego Ducha, podejmując przy tym w r. 1816 skuteczne starania o założenie przy nim domu zakonnego sióstr mariawitek z obowiązkiem utrzymywania szkółki dla dziewcząt. Po usunięciu jezuitów t.r. z Petersburga za propagowanie katolicyzmu wśród prawosławnych doradzał generałowi zakonu Tadeuszowi Brzozowskiemu wydalenie zakonników winnych tej akcji, aby w ten sposób ochronić zakon w Rosji przed dalszymi represjami. Starał się o uzyskanie tytułu hrabiowskiego i w tym celu opracował Wywód genealogiczny Szantyrów („Kur. Lit.” 1817 nr 15), wyprowadzając początki swej rodziny od włoskich książąt Ursynów Anicjuszów, z których jeden miał przybyć do Polski w XI w.; później w korespondencji podpisywał się ks. Stanisław hr. Szantyr. W r. 1817 założył w Słucku Tow. Opiekuńcze i przez wiele lat nim kierował; przyczynił się też do powstania domu dla ubogich. Dzięki jego inicjatywie i pomocy finansowej powstały szkoły parafialne w Słucku, Kopylu i Pińsku. Założył też kolonie rolnicze we wsiach Czabusy i Kiela w pow. słuckim. W l. 1820–4 ogłosił w czasopiśmie wileńskim „Dzieje Dobroczynności Krajowej i Zagranicznej” kilkanaście niewielkich artykułów, m.in. O szpitalach bonifratelów i rochitów w Mińsku (1821 kol. 256–93, 899–924), Upowszechnienie machin do młócenia zboża w powiecie słuckim (1821 kol. 1092–1095), Dodatek do wiadomości statystycznej o Archidiecezji Mohilewskiej rzymsko-katolickiej. Spis prałatów i kanoników zeszłych w Panu od erekcji kapituły mohylewskiej aż dotąd (1824 t. 4).

Po śmierci bp. Dederki, w r. 1829, bezskutecznie starał się S. o uzyskanie godności biskupa mińskiego. W wileńskim „Atheneum” (1841 t. 6) Józefa Ignacego Kraszewskiego zamieścił opowiadanie Ojciec Elizeusz, w którym wprowadził fikcyjną postać kapucyna Elizeusza z Uściługa Głębockiego, pracującego przez czterdzieści lat wśród Polaków na Syberii. Następnie opublikował dwutomową książkę Zbiór wiadomości o Kościele katolickim i religii katolickiej w Cesarstwie Rosyjskim a szczególniej w prowincjach od Polski przyłączonych od czasu pierwszego rozbioru Polski aż do końca panowania cesarza Aleksandra I i początków panowania Mikołaja I. Zebrany z pism urzędowych, dokumentów i własnego widzenia... (P. 1843). Dzięki pomocy nieznanego urzędnika rosyjskiego zamieścił w książce wiele wypisów z urzędowych dokumentów, w tym także tych, które zostały zniszczone po śmierci abp. Siestrzeńcewicza, dodając własne obserwacje i uwagi. Siestrzeńcewicza przedstawił w złym świetle, zarzucając mu m.in. brak opieki nad zesłańcami barskimi na Syberii oraz przyczynienie się w r. 1820 do usunięcia jezuitów z Rosji. Wprowadzona tu ponownie postać ojca Elizeusza, została przez czytelników uznana za realną; w zakonniku ujrzano czołowego duszpasterza polskiego w głębi Rosji, a wzmianki o nim trafiły na łamy prasy czeskiej, niemieckiej i włoskiej. Pod koniec życia, na prośbę rektora petersburskiej Akad. Duchownej Ignacego Hołowińskiego, napisał S. pozostawione w rękopisie wspomnienia z dzieciństwa i młodości pt. Pamiętniki mego życia i w nim zdarzeń różnych dorywczo z pamięci spisane dla zabawy z opisaniem miejsc znajomych oraz biografią współczesnych osób przeze mnie x. Stanisława Ursyna s Zantyr prałata od 15 lipca do 15 sierpnia 1846 roku (Arch. Prow. Polski Południowej TJ w Kr., rkp. 322; B. Ossol., rkp. 6330 II). S. zmarł 23 II 1847 w Słucku i prawdopodobnie tam został pochowany. Był odznaczony orderami św. Stanisława i św. Anny.

W r. 1882 Eustachy Iwanowski (Heleniusz) ogłosił fragmenty Pamiętników S-a, przeplatając je własnym opowiadaniem („Pamiętniki polskie z różnych czasów”, Kr. II).

 

Enc. Jezuitów; Enc. Kośc., XXVII; Enc. Org., XXIV; Estreicher w. XIX, IV; Maliszewski, Bibliogr. pamiętników; Podr. Enc. Kośc., XXXVII/XXXVIII; Słown. Geogr. (Horsple, Słuck); Słown. Pol. Teologów Katol., IV; – Bieliński, Uniw. Wil., II 522, III 623; Inglot M., La Compagnia di Gesù nell’impero Russo (1772–1820) e la sua parte nella restaurazione generale della Compagnia, Roma 1997 s. 4, 86, 122; Jelski A., Dzieje diecezji mińskiej w zarysie, Mińsk 1907 s. 7; Kurczewski J., Biskupstwo wileńskie, Wil. 1912 s. 279–80, 313; Łętowski A., Z dziejów Kościoła na Mińszczyźnie. „Ateneum Kapł.” R. 4: 1912 t. 7 s. 416; Petrani A., Kolegium Duchowne w Petersburgu, L. 1950 s. 3, 39–40, 53–5, 59; Rolnik D., Portret szlachty czasów stanisławowskich, epoki kryzysu, odrodzenia i upadku Rzeczypospolitej w pamiętnikach polskich, Kat. 2009; Trynkowski J., Ksiądz Elizeusz Głębocki, kapucyn z Uściługa – od mistyfikacji do mitu, w: Kościół katolicki na Syberii. Historia, współczesność, przyszłość, Wr. 2002 s. 35–47; Załęski, Jezuici, V 131, 200, 433, 483; Zasztowt L., Kresy 1832–1864. Szkolnictwo na ziemiach litewskich i ruskich dawnej Rzeczypospolitej, W. 1997 s. 394; Żywczyński M., Z badań i literatury o Kościele katolickim w Rosji i Królestwie Polskim w wieku XIX, „Nova Polonia Sacra” R. 3: 1939 s. 101–2; – Chodźko I., Diecezja mińska około 1830 roku, Oprac. M. Radwan, L. 1996–8 I 31–2, II 148–9 (jako Zamstyr); Directorium officii divini pro Dioec. Minscensi..., Mińsk 1848; Krasiński A. S., Wspomnienia, Kr. 1900 s. 50–1; Lipski J., Archiwum Kuratorii Wileńskiej X. Ad. Czartoryskiego, Kr. 1926 s. 68; – „Kraj” 1840 nr 37; – AGAD: Arch. Radziwiłłów, Dz. V teka 385 (listy z l. 1805–8); Arch. Prow. Polski Południowej TJ w Kr.: rkp. 268 (Zbiór wiadomości...), rkp. 1757 (katalogi roczne prow. białoruskiej z l. 1783–8); Arch. Rom. S. I.: sygn. Russ. 1016 s. 5, 325–6, 424–5 (listy gen. zakonu do S-a z l. 1802–6), sygn. Russ. 1017 s. 67 (list z r. 1812), sygn. Russ. 1025 f. 17 (list z ok. r. 1800); B. Nauk. PAU i PAN w Kr.: rkp. 2813 k. 89.

Ludwik Grzebień

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.